szklanenegatywy.pl Audioprzewodnik po "Szlaku bez końca" Galeria zdjęć  west

Tutaj, przed Podmoklami Wielkimi miała się zaczynać obwodnica RK. A jak będzie?Nazwa „obwodnica Regionu Kozła” jest umowna, gdyż wspomniana droga to raczej skrót, niż objazd, na co wskazuje nazwa obwodnica. Lecz gdyby udało się tę ideę zrealizować połączyłaby, zintegrowała Region. I o to idzie walka.

            Pomysł zrodził się wiele lat temu w głowach ówczesnych włodarzy trzech gmin (Babimostu, Zbąszynka i Zbąszynia). Wskazówki dała im historia. Kiedyś, gdy nie było jeszcze na mapach Zbąszynka (zatem przed 90 laty), ze Zbąszynia prosto do Babimostu i dalej na Guben szła linia kolejowa. Gdy w latach 20. Niemcy zaczęli budować stację Zbąszynek, odcinek torów od Nądni koło Zbąszynia do Podmokli Wielkich okazał się zbędny. Szyny rozebrano, ale nasyp pozostał. I właśnie po tym nasypie miałby przebiegać skrót, znany od lat jako obwodnica Regionu Kozła. W sumie tylko ponad 7 km, ale bardzo ważnych...

 

Tutaj, przed Podmoklami Wielkimi miała się
zaczynać obwodnica RK. A jak będzie?

 

            Ważnych, bo pierwotnie planowana obwodnica RK koło wsi Nądnia, przed zbąszyńskim węzłem kolejowym, miała przecinać magistralę kolejową Poznań - Berlin (budowa wiaduktu) i szosą powiatową docierać do węzła „Trzciel” na autostradzie A2. To byłoby świetne rozwiązanie m.in. dla lotniska w Babimoście. Ważne też byłoby, że jadąc z Babimostu do Zbąszynia omijałoby się bezkolizyjnie cztery wsie.

 

Po latach - do planu inwestycji

            Walka gmin o tę istotną nie tylko lokalnie inwestycję długo rozbijała się o biurokrację i niechęć urzędów marszałkowskich: w Poznaniu i Zielonej Górze. Traktowały zabiegi peryferyjnych dla nich gmin, jako uciążliwość, którą nie ma sobie co zawracać głowy. Jednak „gminy koźlarskie” uparły się. Zleciły (i zapłaciły) firmie Fojud za koncepcję przebiegu trasy po nasypie wraz z tzw. uwarunkowaniami środowiskowymi. Dokument ów istnieje. Był często wykorzystywany jako argument.

            Dlatego w końcu, po latach uporczywej walki, głównie Bernarda Radnego i Wiesława Czyczerskiego, zapaliło się światełko w tunelu. Urząd Marszałkowski w Zielonej Górze wpisał tzw. obejście trzech wsi: Podmokli Wielkich (gmina Babimost) i Kosieczyna oraz Chlastawy (gmina Zbąszynek) do planu inwestycji na lata 2018-19.. Następnie sprawą zajął się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze. 23 października 2015 r. ogłosił przetarg na projekt obejścia. Idea wreszcie się zmaterializowała. Znalazła w oficjalnych planach drogowych województwa.

Wielkopolska nie chce

            Jak widać, nie wymienia się w owych planach Zbąszynia. Raz - bo gmina leży w innym województwie niż lubuskie, dwa - bo sama wyłączyła się z działań na rzecz przebiegu obwodnicy przez Nądnię. De facto wynika z tego, że nie będzie bezpośredniego połączenia lotniska w Babimoście z autostradą A2. Jednakże walkę o ok. 7 km drogi przez Region prowadzą nadal dwie gminy lubuskie, Zbąszynek i Babimost.

            Jak zatem ma wyglądać „obejście” wg planów wojewódzkich w Zielonej Górze? Oto krótka historia tej inwestycji przekazana nam przez Tomasza Gacka z Wydziału Dokumentacji Zarządu Dróg Wojewódzkich: - Koncepcja programowa budowy obwodnic miejscowości Kosieczyn i Chlastawa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 302 oraz Podmokle Wielkie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 304 została zlecona w listopadzie 2015 r. Pod koniec marca 2016 r. wykonawca koncepcji przedstawił wstępnie trzy warianty przebiegu obwodnicy. Po konsultacji oraz uwzględnieniu uwag kierowanych przez burmistrza Babimostu opracowano cztery warianty, które wraz z szacunkowym zestawieniem kosztów przedłożono do ZDW w sierpniu 2016 r. Szacunkowa wartość inwestycji w poszczególnych wariantach określona została w granicach od ok. 11,8 mln zł w wariancie I do ok. 29 mln zł w wariancie IIB. Wskazane warianty na tle zabezpieczonych środków oraz oczekiwań burmistrza Babimostu oraz burmistrza Zbąszynka wymagały wprowadzenia kolejnego wariantu umożliwiającego etapowanie inwestycji. W październiku 2016 r. wykonawca koncepcji przedłożył kolejny wariant umożliwiający etapowanie inwestycji wraz z analizą kosztów - wyjaśnia Tomasz Gacek. Materiały te były podstawą dyskusji podczas spotkania 2 grudnia 2016 w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze. Pracownik ZDW dodaje: - Inwestycja ujęta jest w „Planie inwestycji priorytetowych” planowanych do realizacji na drogach wojewódzkich w ramach RPO-Lubuskie 2020 przyjętym uchwałą nr 121/1571/16 Zarządu Województwa Lubuskiego 1 sierpnia 2016 r. Szacunkowy koszt realizacji zadania ujęty w planie wynosi 10 mln zł. Realizacja zaplanowana jest na lata 2019-2020.

A teraz po naszemu

            Zgodnie z pierwotnym pomysłem obwodnica będzie się zaczynać koło przejazdu kolejowego przed Podmoklami Wielkimi. Stamtąd pobiegnie po nasypie kolejowym, ale nie skończy się w Nądni, jak już wiadomo, lecz w gminie Zbąszynek, na nowym rondzie koło Chlastawy. Tu dobije do drogi wojewódzkiej nr 302. Właśnie w tym samym miejscu, gdzie 30 listopada 2016 oddano do użytku rondo im. Andrzeja Szofera.

            Ale...

            To gdzie się obwodnica RK ma zaczynać i gdzie kończyć nie podlegało długo dyskusji. Jednak na tej ostatniej naradzie w kwestii przebiegu trasy, która odbyła się 2 grudnia 2016 r. w Urzędzie Marszałkowskim władze (i projektant, firma „Promost”) przedstawiły w sumie aż pięć wariantów przebiegu obwodnicy RK! Przy czym większość z nich nie biegnie już po nasypie, tylko po gruntach rolnych (które trzeba dopiero wykupić). Wśród wariantów pojawił się jeden bulwersujący zwłaszcza babimojszczan, bo mowa w nim tylko o tzw. obejściu dwóch wsi: Kosieczyna i Chlastawy. Czyli sprawa zaczęła dotyczyć wyłącznie gminy Zbąszynek, na co nie chce się oczywiście zgodzić Babimost. Na szczęście na wspomnianej naradzie projektant Andrzej Szewczyk zaproponował wariant piąty, ale to oznacza budowę obwodnicy w dwóch etapach. Wpierw odcinek biegnący od wiaduktu na drodze 302 przed Kosieczynem w pole, gdzie miałoby powstać rondo i od tegoż ronda do kolejnego ronda im. Szofera w Chlastawie. W etapie późniejszym miałby powstać odcinek z Podmokli Wielkich do wymienionego tu pierwszego ronda na kosieczyńskich polach.

Ruch ciężkich pojazdów

            Tego rozwiązania obawiają się w Babimoście, bo - jak to w życiu bywa - może okazać się, iż po powstaniu w wariancie piątym pierwszej części drogi na drugą nie starczy pieniędzy. Albo np. zmienią się władze wojewódzkie, a wraz z nimi koncepcja trasy. A przecież zarówno przez Podmokle Wielkie, jak i Kosieczyn idzie ten sam ruch ciężkich pojazdów, głównie odbywający się między zakładami IKEA w Babimoście i Chlastawie. Sołtys Podmokli Tomasz Cichy twierdzi, że wzorem Kargowej walczącej o obwodnicę miasta również w Podmoklach może rozpocząć się protest mieszkańców na drodze. Dodajmy, że wg najnowszych badań w ciągu doby przez wspomniane miejscowości przejeżdża 4,5 tys. pojazdów. Największe natężenie jest między godz. 5.00 a 7.00 rano oraz między 13.00 a 15.00. Podmoklanom kibicuje sołtyska Kosieczyna Maria Dobry, twierdząc że nie można Podmokli pomijać projektując obwodnicę Regionu Kozła. Burmistrz Bernard Radny tłumaczył zaś urzędnikom marszałkowskim w trakcie tejże narady, że dla rozwoju takich gmin, jak Babimost, czy Zbąszynek planowana trasa to bardzo ważna inwestycja, która może jeszcze bardziej napędzić gospodarkę Regionu i województwa. Oba samorządy lokalne wspiera Edward Fedko, radny Sejmiku woj. lubuskiego, jeden z „ojców założycieli” Regionu Kozła. Ale ostateczną decyzję w sprawie obwodnicy podejmie zarząd województwa, a realnie - marszałek.

            Wedle szacunków Alicji Makarskiej, członkini zarządu województwa obecnej na wspomnianej naradzie, budowa obwodnicy mogłaby ruszyć w 2019 roku.

Eugeniusz Kurzawa

Warianty i koszta

Według projektantów z firmy „Promost” z Zielonej Góry:

Wariant I - obejście Kosieczyna i Chlastawy - 12,7 mln zł

Wariant II - Podmokle W. - Chlastawa po drodze gminnej - 22,5 mln zł

Wariant III - Podmokle W. - Chlastawa po polach - 24,5 mln zł

Wariant IV - Podmokle W. - Chlastawa częściowo po nasypie - 25,5 mln zł

Wariant V - Podmokle W. - Chlastawa w dwóch etapach (1. obejście Kosieczyna, 2.obejście Podmokli) - 29 mln zł