Podejmowanie działalności gospodarczej
O pomoc może ubiegać się osoba fizyczna, jeżeli:
▪ jest obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
▪ jest pełnoletnia,
▪ ma miejsce zamieszkania na obszarze wiejskim objętym LSR – wymagane zaświadczenie o zameldowaniu,
▪ nie podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników z mocy ustawy i w pełnym zakresie,
▪ w okresie 3 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie tej pomocy nie wykonywał działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy
ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, w szczególności nie była wpisana do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
▪ operacja zakłada realizację inwestycji na obszarze Regionu Kozła
Niektóre warunki przyznania pomocy:
▪ Pomoc jest przyznawana jeżeli:
1. operacja zakłada podjęcie we własnym imieniu działalności gospodarczej oraz:
a. zgłoszenie podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności lub
b. utworzenie co najmniej jednego miejsca pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne, gdy jest to uzasadnione zakresem realizacji operacji, i zatrudnienie osoby, dla której zostanie utworzone to miejsce pracy, na podstawie umowy o pracę;
2. biznesplan jest racjonalny i uzasadniony zakresem operacji a w szczególności, jeżeli suma kosztów planowanych do poniesienia w ramach tej operacji, ustalona z uwzględnieniem wartości rynkowej tych kosztów, jest nie niższa niż 50 tys. złotych.
▪ Beneficjent realizuje zobowiązanie, w zakresie:
1) wykonywania działalności gospodarczej,
2) podlegania ubezpieczeniom,
3) utrzymania miejsca pracy przez łącznie co najmniej 2 lata w okresie od dnia zawarcia umowy do dnia, w którym upływają 2 lata od dnia wypłaty płatności końcowej.
▪ działalność gospodarczą można najwcześniej założyć po podpisaniu umowy o przyznanie pomocy;
▪ podmiot powinien posiadać numer identyfikacyjny nadany przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
▪ koszty operacji nie mogą być współfinansowane z innych środków publicznych;
▪ wykonanie zakresu rzeczowego zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji, w tym poniesienie przez beneficjenta kosztów oraz złożenie wniosku o płatność końcową wypłacaną po zrealizowaniu całej operacji nastąpi w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy, jednak nie później niż do 30 czerwca 2024 r.;
▪ inwestycje w ramach operacji będą realizowane na nieruchomości będącej własnością lub współwłasnością podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy lub podmiot ten posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele określone we wniosku
o przyznanie pomocy co najmniej przez okres realizacji operacji oraz okres podlegania zobowiązaniu do zapewnienia trwałości operacji;
▪ operacja jest uzasadniona ekonomicznie i będzie realizowana zgodnie z biznesplanem;
▪ realizacja operacji nie jest możliwa bez udziału środków publicznych.
Koszty planowane do poniesienia w ramach operacji powinny być racjonalne, uzasadnione
zakresem operacji i niezbędne do osiągnięcia jej celu, mogą dotyczyć:
1. kosztów ogólnych (np. koszty przygotowania dokumentacji technicznej, sprawowania
nadzoru inwestorskiego lub autorskiego),
2. zakupu robót budowlanych lub usług,
3. zakupu lub rozwoju oprogramowania komputerowego oraz zakup patentów, licencji
lub wynagrodzeń za przeniesienie autorskich praw majątkowych lub znaków
towarowych,
4. zakup nowych maszyn lub wyposażenia,
5. zakup nowych środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych
przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą.
Zakresy działalności gospodarczej, na które nie może być przyznana pomoc w ramach działania:
▪ działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach,
▪ górnictwo i wydobywanie i działalność usługowa wspomagająca górnictwo i wydobywanie,
▪ przetwarzanie i konserwowanie ryb, skorupiaków i mięczaków,
▪ wytwarzanie i przetwarzanie koksu i produktów rafinacji ropy naftowej,
▪ produkcja chemikaliów oraz wyrobów chemicznych,
▪ produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych,
▪ produkcja metali,
▪ produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep oraz motocykli,
▪ transport lotniczy i kolejowy,
▪ gospodarka magazynowa
▪ działalności dla których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców,
▪ działalności, na które nie może być przyznana pomoc de minimis, m. in. w zakresie przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych wymienionych
w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, albo pomoc podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie drogowego
transportu towarów na nabycie pojazdów przeznaczonych do takiego transportu.
Kwota wsparcia wynosi 70 tys. zł
Pomoc wypłacana jest w formie premii, w dwóch transzach:
▪ pierwsza transza pomocy obejmuje 80% przyznanej kwoty i jest wypłacana, jeżeli beneficjent:
• złożył wniosek o wpis działalności gospodarczej, do której stosuje się przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, która będzie podjęta we własnym imieniu, do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej (CEIDG) i dokonano wpisu tej działalności do CEIDG,
• uzyskał pozwolenia, zezwolenia i inne decyzje, w tym ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, których uzyskanie jest wymagane przez odrębne przepisy do realizacji inwestycji objętych operacją.
▪ druga transza pomocy obejmuje 20% przyznanej kwoty pomocy i jest wypłacana jeżeli:
• operacja została zrealizowana zgodnie z biznesplanem,
• beneficjent podjął we własnym imieniu działalność gospodarczą, o której mowa w pkt 1 lit. a, oraz:
– zgłosił się do ubezpieczenia emerytalnego, ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności również w przypadku, gdy
korzystał z uprawnienia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tzw. ulga na start), lub - w przypadku zbiegu
tytułu do ubezpieczeń społecznych z powodu objęcia beneficjenta obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi z tytułu zasiłku macierzyńskiego - zgłosił się do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu wykonywania tej działalności, lub
– utworzył co najmniej jedno miejsce pracy w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne i zatrudnił osobę, dla której zostało utworzone to miejsce pracy, na podstawie umowy o pracę lub
zgłosił się do ubezpieczenia emerytalnego,
ubezpieczeń rentowych i ubezpieczenia wypadkowego na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z tytułu wykonywania tej działalności i podlega tym ubezpieczeniom.
Wniosek o płatność drugiej transzy pomocy składa się po spełnieniu warunków wypłaty drugiej transzy, w terminie określonym w umowie, nie później niż po upływie 2 lat od dnia zawarcia umowy i nie później niż w dniu 30 czerwca 2024 r.
Operacje w ramach poddziałania 19.2 w zakresie podejmowania działalności gospodarczej (Premie)
Dodatkowe informacje można uzyskać wysyłając pytania na adres e-mail: INFO@arimr.gov.pl
1) Formularz wniosku o przyznanie pomocy (wersja 5z). Wzór wniosku w wersji 5z obowiązuje dla naborów ogłoszonych po 27 lipca 2022 r.
Materiały
Wniosek_o_przyznanie_pomocy_19_2_P_5_z - xlsx
Wniosek_o_przyznanie_pomocy_19_2_P_5_z.pdf
2) Instrukcja wypełniania wniosku o przyznanie pomocy (wersja 5z)
Materiały
Instrukcja_do_Wniosku_o_przyznanie_pomocy_192_P_5_z.pdf
Informacja_dla_nabywcy_następcy_19_2_P_5z.pdf
3) Biznesplan (wersja 5z)
Materiały
Biznesplan_19_2_P_5_z.docx
Tabele_finansowe_Biznesplan_19_2_P_5z.xlsx
Informacja_pomocnicza_Biznesplan_19_2_P_5z.pdf
4) Formularz umowy o przyznaniu pomocy (wersja 6z)
Materiały
umowa o przyznanie pomocy_19.2_P_6z - pdf
umowa o przyznanie pomocy_19.2_P_6z - docx
zał_nr_1_Biznes Plan_P_umowa_6z - pdf
zał_nr_1_Biznes Plan_P_umowa_6z - docx
zał_nr_2_Wykaz Dzialek_19.2_P_umowa_6z - pdf
zał_nr_2_Wykaz Dzialek_19.2_P_umowa_6z - xls
zał_nr_3_IMRB_IPRO_19.2_P_umowa_6z - pdf
zał_nr_4_Oświadcz_o_wyraż_zgody_umowa_6z - pdf
zał_nr_4_Oświadczenie o wyrażeniu zgody na zawarcie umowy_6z - docx
zał_nr_5_Oświadczenie_małż_rozdziel_umowa_6z - pdf
zał_nr_6_RODO_umowa_6z - pdf
zał_nr_6_RODO_umowa_6z - docx
5) Formularz umowy o przyznaniu pomocy następcy prawnemu nabywcy Beneficjenta
Materiały
Umowa_o_przyznaniu_pomocy_następcy_prawnemu_nabywcy_Beneficjenta_19.2_premie - pdf
Załącznik_nr_2_Wykaz_działek_ewidencyjnych - pdf
Załącznik_nr_3_Informacja_o_przetwarzaniu_danych_osobowych - pdf
Załącznik_nr_4_Oświadczenie_małżonka - pdf
Załącznik_nr_5_Oświadczenie_Beneficjenta - pdf
6) Formularz wniosku o płatność (wersja 5z i 4z)
Wersja 4z formularza wniosku o płatność - obowiązuje w przypadku spraw, w ramach których odbyła się już ocena wcześniejszego etapu płatności lub trwa ocena wniosku o płatność a Beneficjent zobowiązany jest złożyć uzupełnienia w ramach tej oceny.
Wersja 5z formularza wniosku o płatność – obowiązuje w przypadku spraw, w ramach których planowane jest dopiero złożenie wniosku o płatność
Materiały
Wniosek o płatność _P_5z - pdf
Wniosek o płatność _P_5z_edytowalny - xlsx
Załącznik_nr_2_Wykaz_faktur_lub_dokumentów_o_równoważnej_wartości_dowodowej_5z - xlsx
Instrukcja do wniosku o płatność _P_5z - pdf
Wniosek o płatność_P_4z - pdf
Wniosek o płatność _P_4z_edytowalny - xlsx
Instrukcja do wniosku o płatność P_4z - pdf
Sprawozdanie z realizacji Biznesplanu - pdf
Sprawozdanie z realizacji Biznesplanu - xlsx
Informacja pomocnicza do Sprawozdania z Biznesplanu - pdf
7) Formularz informacji monitorującej z realizacji biznesplanu / informacji po realizacji operacji (IMRB/ IPRO)
Materiały
Informacja monitorująca z realizacji biznesplanu / Informacja po realizacji operacji (pdf)
Informacja monitorująca z realizacji biznesplanu / Informacja po realizacji operacji (excel)